Sursa foto: Pixabay.com
Prezență populară și în România, agențiile imobiliare sunt în continuare un subiect controversat pentru mulți români, în raport și de experiențele pozitive sau negative pe le-au avut de-a lungul timpului cu acestea.
Află în continuare:
- ce activități legale desfășoară o agenție imobiliară;
- cum te ferești de țepele imobiliare;
- dacă merită să faci tranzacții imobiliare apelând la o agenție de profil.
Ce fac concret agențiile imobiliare?
Decizând să cumpere, să închirieze sau să vândă un imobil, mulți oameni se confruntă cu următoarea dilemă: să o facă singuri sau mai degrabă să contacteze o agenție imobiliară. Ambele opțiuni au propriile avantaje și dezavantaje.
Per total, majoritatea tranzacțiilor pentru cumpărarea, închirierea sau vânzarea de spații rezidențiale sau comerciale sunt efectuate cu participarea agențiilor imobiliare.
În esență, astfel de firme sunt verigi de intermediare între vânzător și cumpărător, ori între proprietar și chiriaș, indiferent dacă este vorba de o garsonieră, un apartament, birou sau un magazin. Ele realizează profit din activitățile desfășurate sub forma unui procent din suma totală a tranzacției sau pentru furnizarea anumitor servicii distincte cu specific imobiliar.
Tipuri de servicii oferite de agențiile imobiliare
O agenție imobiliară îndeplinește funcții importante în tranzacțiile imobiliare.
Iată în continuare o listă cu activitățile pe care o astfel de firmă le propune clienților ei prin angajații sau colaboratorii săi:
- Caută acele proprietăți imobiliare care să corespundă cel mai bine cerințelor cumpărătorului.
- Afișează ofertele de vânzare, cumpărare și închiriere de imobile (locuințe, spații comerciale, terenuri).
- Mediază în negocierile dintre părțile care participă la tranzacțiile imobiliare.
- Verifică legalitatea condițiilor de tranzacționare a spațiilor.
- Colectează și pregătește documentele necesare încheierii unui contract de vânzare, închiriere sau cumpărare a unui imobil.
- Asistă la decontări reciproce între cumpărător și vânzător.
Aceste tipuri de servicii enumerate mai sus, prestate de comun acord cu clientul, sunt furnizate într-o manieră cuprinzătoare sau se execută pe bază de comenzi individuale.
Procedura este foarte simplă în esență: clientul apelează la o agenție imobiliară pentru a beneficia de un ajutor specializat.
Agentul imobiliar care se ocupă de respectivul client selectează din baza de date cele mai potrivite locații în conformitate cu cerințele acestuia.
Dacă una sau mai multe oferte par a se potrivi, încep negocierile cu proprietarul sau cumpărătorul ori cu reprezentantul acestuia cu privire la termenii tranzacției.
Suportul complet pe perioada de tranzacționare implică, în esență, prezența unui agent imobiliar în toate etapele sale.
Mai trebuie spus și faptul că un agent imobiliar profesionist, în unele cazuri la cererea cumpărătorului, poate acționa și ca reprezentant al acestuia la înregistrarea bunurilor imobile.
Există un număr mare de agenții imobiliare care activează doar pe anumite segmente de piață (vânzarea, închirierea sau cumpărarea de locuințe ori de spații comerciale ori de spații industriale).
Agențiile mari și foarte mari își permit ca să aibă o paletă foarte extinsă de servicii din sfera imobiliară:
- închirierea imobilelor rezidențiale și comerciale;
- consilierea clienților în probleme de natură juridică sau administrativă;
- asistență în obținerea de credite ipotecare;
- evaluarea prin intermediul unor experți specializați anumite imobile (locuințe, spații comerciale, spații industriale);
- publicitate imobiliară online și offline;
- asistență în alegerea unui asigurător și program de asigurare imobiliară.
În același timp, este demn de evidențiat faptul că principiul de bază al activității agenției imobiliare rămâne neschimbat: pregătirea și sprijinul cuprinzător acordat clientului în tranzacție.
Numai contactarea unui agent imobiliar calificat și cu experiență oferă un nivel ridicat de garanții de securitate pentru căutarea și cumpărarea unei case, a unui teren, apartament, birou, precum și pentru orice alte tipuri de bunuri imobiliare.
Cum se alege un bun agent imobiliar?
În mod ideal, agentul ar trebui să rezolve problema imobiliară a clientului.
De regulă, agentului i se poate plăti o taxă pentru serviciile oferite numai după finalizarea tranzacției de vânzare cumpărare. Nu este înțelept pentru un client ca să dea avansuri. Dacă un agent solicită o plată în avans pentru o consultație care teoretic ar trebui să fie gratuită, acesta este un motiv esențial pentru a fi precaut și a găsi un alt agent sau firmă imobiliară.
Din păcate, În România s-a văzut destule cazuri în care nu doar persoanele particulare pot să înșele în cazul tranzacțiilor imobiliare, ci și agențiile imobiliare mai mult sau mai puțin fantomatice.
Prin urmare, alegerea cu atenție a unei agenții imobiliară, este de bază. Dacă este posibil, recomandarea rudelor și prietenilor este de dorit în decizia finală.
Dacă ești potențial client și ești tentat ca să apelezi la serviciile unui agent imobiliar no name, asigură-te că lucrează cu adevărat în agenția despre care vorbește. Toate operațiunile de transfer al banilor către vânzător trebuie efectuate numai printr-un birou notarial de încredere.
Tacticile agențiilor imobiliare pentru a rezista Covid-19 și a continua să facă afaceri în pandemie
Cu țara în stare de urgență din cauza pandemiei globale, noul coronavirus forțează agențiile imobiliare și agenții imobiliari în general ca să se reinventeze.
Modul în care se desfășoară afacerile se schimbă, de asemenea, la viteză maximă, în special în sectorul imobiliar, care, la fel ca restul economiei, este afectat de această criză provocată de răspândirea mondială a coronavirusului și caută creativ cum să minimizeze impactul negativ asupra cifrei lor de afaceri, să reacționeze rapid și să se protejeze de acest pericol major: falimentul.
Cum sunt organizate intern agențiile imobiliare acum și ce strategii folosesc?
Momentul este greu pentru toate sectoarele, iar sectorul imobiliar nu face nici el excepție. Pandemia declarată din cauza noului coronavirus a schimbat în mod decisiv viitorul apropiat al afacerilor în acest sector și cu siguranță și viitorul pe termen mediu și lung va fi unul neașteptat, pentru că, deși până la urmă piața își va reveni, totul va depinde de modul în care va reacționa piața investițiilor imobiliare din România.
A trebuit deja ca agențiile să apeleze inclusiv la munca la distanță.
Este esențial să folosească rețelele sociale, e-mailurile și, bineînțeles, apelurile telefonice personale pentru a păstra legătura cu clienții și a-i asigura că totul este așa cum ar trebui să fie, chiar și cu constrângerile pe care le impune situația mondială actuală.
În acest sens, se mențin serviciile minime la birourile fizice. S-au înlocuit întâlnirile față în față cu conferințe video și audio și s-a implementat lucrul de la distanță pentru consultanți, aceștia rămânând în acest mod la dispoziția clienților și partenerilor de afaceri.
Cel mai important lucru pentru a continua afacerea, mai ales dacă este vorba de tranzacții importante de spații de birouri, în această perioadă este de a transmite încrederea clienților și de a asigura o monitorizare atentă a acestora, utilizând tehnologiile digitale.
Datorită dezvoltării de platforme online, este deja posibil să se înceapă noi afaceri prin vizite virtuale la proprietăți și să se păstreze un contact permanent cu clienții.