Deții un business sau ești general manager și vrei să te asiguri că întreaga rețea funcționează corect? Îți dorești să previi diverse situații, care ar putea afecta programul rutinier al angajaților? Cea mai bună soluție în acest sens este un audit IT.
Ce este, mai exact un audit IT?
Auditul IT este un proces de colectare și evaluare a tuturor sistemelor informatice (hardware), dar și a soluțiilor IT folosite în activitatea unei companii. Practic, acesta este un proces ce se realizează între client și prestatorul de servicii, prin care se face legătura dintre cerințele specifice ale acelui business și organizarea resurselor IT.
Pentru bunul mers al activității rutiniere a companiei, între resursele tehnologice și afacere trebuie să existe un echilibru. Fără echilibru, compania ar putea aprecia faptul că investiția făcută în echipamentele de tip software și costurile de exploatare ale acestora nu este justificată.
Ce presupune auditul IT?
Procesul de auditare IT include verificarea inventarului IT (respectiv a echipamentelor și a soluțiilor software folosite), verificarea configurațiilor, procedurile și politice legate de exploatarea echipamentelor IT și a software-ului aferent, interviuri cu personalul IT, dar și cu angajații, pentru a constata dacă soluțiile sunt potrivite pentru activitatea lor zilnică.
Cum ajută auditul IT o companie?
Rezultatele auditului IT ajută o companie să:
- Identifice eventualele deficiențe ale sistemului IT;
- Să realizeze o analiză a licențelor de programe existente în companie;
- Să evalueze riscul IT la nivel de companie;
- Să identifice cele mai bune investiții în soluții IT, astfel încât angajații să beneficieze de întregul potențial al soluțiilor software;
- Să dezvolte un plan strategic de dezvoltare a infrastructurii IT;
- Să organizeze managementul și monitorizarea departamentului de IT;
- Să dezvolte un plan de upgrade și troubleshooting al rețelei;
- Să realizeze strategia de legalizare a licențelor software folosite.
Care sunt tipurile de audit IT?
Auditul IT se poate realiza prin: auditul infrastructurii fizice, al stațiilor de lucru și auditul infrastructurii de servere.
Auditul infrastructurii fizice constă în verificarea rețelei de date, pentru a determina gradul de respectare a cerințelor de securitate și de întreținere operative. Practic, astfel pot fi aflate și remediate eventualele defecțiuni sau pot fi prevenite potențiale pagube.
Auditul stațiilor de lucru presupune analiza acțiunilor derulate anterior pe sistemele în cauză, precum și analiza problemelor apărute. Astfel, se determină cauza și se lucrează pentru a preveni apariția defecțiunilor.
Auditul infrastructurii de servere presupune analiza serverului de email și fișiere, serverul de Active Directory și cel de backup. Astfel, se va determina dacă configurația actuală corespunde nevoilor companiei și se va identifica dacă sunt respectate principiile de administrare și întreținere a acestor soluții, în acord cu securitatea.